Wednesday, December 3, 2014

Bouwprincipes, bouwplannen en uitdagingen



Ik ben nu precies een maand bezig met materiaal verzamelen en sinds twee weken ben ik ook aan het bouwen. Hoog tijd dus voor uitleg van mijn bouwplannen.

Ik bouw vanuit een aantal principes:

1. Ik doe alles zelf. Zo leer ik er het meeste van. Dit betekent natuurlijk niet dat ik alles alleen doe. Ik krijg hulp van mensen die meer ervaring hebben en die het geduld hebben om mij alles uit te leggen en om mij lekker zelf aan te laten klooien. Informatie over bouwen haal ik voornamelijk van internet, en op basis van alle youtube-filmpjes en klusforums maak ik mijn eigen plan (onder het motto beter goed gejat dan slecht verzonnen). Mijn plan vertel ik vervolgens aan iedereen om me heen zodat iedereen er feedback op kan geven. En dan ga ik er mee aan de slag.

2. Ik bouw van afval. Er ligt meer dan genoeg materiaal voor het oprapen om een huisje van te bouwen en ik wil niet dat er voor mij nog meer troep wordt geproduceerd. Dat is nergens voor nodig, slecht voor het milieu, niet avontuurlijk en veel te duur. Daarom bouw ik van afval. Ik ben wel pragmatisch, dus zal niet een maand wachten tot ik het juiste schroefje vindt. Als ik iets echt niet kan vinden dan koop ik het. 
 
3. Goed is goed genoeg. Ik ben een perfectionist en stel daardoor vaak veel dingen uit of maak dingen niet af. Want het is pas af als het perfect is! En keuzes maken vind ik ook eng, want wat nou als die ene optie toch beter is... Daarom heb ik mezelf een deadline gegeven: ik wil in februari 2015 in mijn nieuwe huisje gaan wonen. Dat is snel, heel snel. Daarom, en ook omdat ik geen enkele zekerheid heb hoelang mijn huisje kan blijven staan (meer daarover volgt later) bouw ik géén perfect huisje. Mijn huisje wordt stevig, warm en waterdicht. En als hij dat een paar jaar blijft, dan is dat goed genoeg.

Dan nu globaal mijn bouwplan. Dit plan is flexibel, want ik baseer wat ik maak op welk materiaal ik vind.
  • Mijn huisje wordt ongeveer acht vierkante meter groot klein. Twee bij vier meter om precies te zijn. Met een mini-veranda.
  • Ik maak een fundering van stoeptegels, met daarop een vloer van pallets. Deze timmer ik af met multiplex.
  • Ook de muren bestaan uit pallets die ik aan elkaar vastmaak, van buiten aftimmer met multiplex of hout, isoleer met glaswol, dan het liefst nog een laag bubbeltjesplastic om het tochtdicht te maken en tot slot ook binnen aftimmer met wat ik vind. Dit is een voorbeeld van de manier waarop ik hele pallets gebruik om muren te maken:

  • De buitenkant van het huisje schilder ik om het hout te beschermen.
  • De muren veranker ik met balken in de grond zodat mijn huis niet wegwaait.
  • De muur op het zuiden bestaat voornamelijk uit (dubbelglas) ramen, om zoveel mogelijk gebruik te maken van passieve zonne-energie. In de overige muren komen een paar kleine raampjes die open kunnen voor ventilatie en het liefst maak ik ook een raam bij mijn bed die als nooduitgang kan dienen.
  • Het huisje krijgt een puntdak van een balkenconstructie, die ik aan de binnenkant afgetimmer met laminaat omdat dat er mooi uitziet. Ik isoleer het dak met glaswol en maak hem waterdicht met zeil.
  • Binnen komt op een vliering onder het dak mijn bed, en beneden een kacheltje, een klein keukentje en een zithoekje.
  • Buiten bouw ik een compost-toilet, een douche is een overbodige luxe, water haal ik in tanks van de buren, koken en verwarmen doe ik met gasflessen en elektriciteit komt van een zonnepaneel.
Ik heb mijn bouwtekening nog niet online staan, maar na wat zoeken vond ik een foto die erg lijkt op wat ik in mijn gedachten heb. Niet zo'n prachtig perfect huisje wat je vindt als je op 'tiny house' zoekt, maar een beetje een lapjeshuisje:

Tijdens het bouwen zal ik voor een paar grote uitdagingen komen te staan. Ik zal voornamelijk met handgereedschap werken omdat er geen stroom is op de plek waar ik bouw, het is winter dus ik ga het koud krijgen en ik wil geen auto gebruiken en zal mijn materiaal daarom met de bakfiets verzamelen. Nu, na twee weken bouwen zitten er al bloed, zweet en tranen in mijn huisje, maar ik word toch steeds enthousiaster. Een update over hoe het bouwen gaat volgt snel!






No comments:

Post a Comment