Thursday, April 30, 2015

Verhuisd!

Het was even een lange radiostilte, want ik ben per 1 april verhuisd! Ik heb nu dus geen internet meer, vandaar dat mijn updates wat schaarser zullen worden. Bij deze vooral een hoop foto's van de laatste twee weken van maart. Ik ben die weken druk bezig geweest om mijn huis leefbaar te maken, aangezien ik per 1 april mijn vorige huis opgezegd had. En hoewel mijn huis nog verre van af is, is het gelukt en woon ik er nu al een maand met veel plezier. En met veel zon, dat scheelt ook een hoop!

In maart heb ik eerst mijn dak waterdicht gemaakt, door eerst tapijt op mijn dak te leggen, met daarover een laag linoleum. Dat zag er zo uit:



Het was een tijdelijke oplossing, want eigenlijk wilde ik een stuk linoleum vinden wat groot genoeg was om in zijn geheel over mijn dak te passen, zodat er nergens kieren meer zaten. Nu zaten er nog her en der randen die niet helemaal afsloten en die ik ook moeilijk dicht kon maken omdat ik niets in mijn dak kan bevestigen zonder het lek te maken. Met kit heb ik geprobeerd om de randen dicht te plakken, maar helaas met weinig succes. Vandaar dat ik mijn dak 'waterdicht, maar nog niet stormproof'  had verklaard. Meer daarover later...

Ik ben binnen begonnen met het tochtdicht maken en isoleren van mijn slaapgedeelte. Dit heb ik gedaan met platen glaswol, met daarover een laag bubbeltjesplastic. Dit heb ik afgewerkt door er een doek overheen te spannen. Wat is het fijn om eindelijk met wat afwerking bezig te zijn en om het gezellig te maken! 

 De paar dagen voor mijn verhuizing zag mijn huis er zo uit:

Opgeruimd om plaats te maken voor mijn spullen, een waterdicht dak en een geïsoleerde slaapplek, maar nog wel kieren in bijna alle muren. Nog niet af, maar wel goed genoeg. Waterdicht, maar niet stormproof, zoals ik al eerder zei. Ik heb het misschien iets te vaak geroepen, want uiteraard ging het na een hele rustige lentemaand op 31 maart heel hard stormen...  Het KNMI waarschuwde met een code oranje voor zeer zware windstoten. Ik was in mijn oude huis aan het inpakken en begon me steeds meer zorgen te maken om mijn huis wat nog niet verankerd was.. Nadat ik berichten las over windstoten van 110 km per uur ben ik toch maar op mijn fiets gesprongen om te kijken of mijn huis niet weg was gewaaid.. gewapend met een schroefmachine en grondboor om alsnog mijn huis te verankeren.

En gelukkig! Mijn huis stond er nog! Mijn dakzeil heeft het niet overleefd, omdat de wind grip kreeg op de nog loszittende flappen, maar dat had ik al voorspeld. Het heeft niet eens gelekt, dus blijkbaar is mijn dak schuin genoeg om een flinke regenbui op te vangen. En ik voelde geen enkele beweging toen ik binnen stond, terwijl vrienden die in bouwkeetjes en caravans wonen hun huisjes wel voelden schudden. Ik ben dus erg opgelucht en gerustgesteld. Mijn huis staat zo stevig als een huis!

Op 1 april ben ik daarom verhuisd. Smoes wou graag mee, maar heb ik nog even achtergelaten totdat ik alle katten-ontsnap-kieren had gedicht. En hoewel mijn huisje er een beetje treurig uitzag na de storm kon dat mijn pret niet drukken.



Meteen dat weekend heb ik mijn huis tijdelijk ingericht en het voelt nu al echt als thuis!






Sinds mijn verhuizing heb ik eerlijk gezegd niet zoveel meer gebouwd. Na vier maanden bouwen en deadline- en verhuisstress heb ik het even rustig aangedaan. Het was een heerlijk zonnige april en ik heb genoten van mijn eerste maand in mijn eigen huisje, al is het nog een beetje kamperen. 's Nachts is het nog koud, maar overdag is het prima te doen zonder kachel, en gelukkig heeft het niet meer gestormd.

Na twee weken heb ik alle grote kieren gedicht en mijn laatste raam er in gezet en heb ik Smoes verhuisd. Ze mag nu sinds kort ook naar buiten en dat vindt ze heerlijk. Terwijl ze eerst best een vreetzak was kijkt ze nu bijna niet meer om naar haar voerbakje, maar staat ze 's ochtends meteen bij de deur te mauwen. De tuin heb ik nu ook opgeruimd want die lag nog vol bouwmateriaal. Ik heb plantjes geplant en bloemzaadjes gezaaid en ben begonnen met een klein kruidentuintje.


Na een maandje rust ga ik nu maar weer eens flink aan de slag om mijn huis af te maken. Ik ga aankomende week eerst een kattenluikje maken en een nieuw zeil op mijn dak leggen dat wel tegen storm kan. Daarna ga ik alle kieren dichten, wacht ik een paar regenbuien af om te kijken of alles echt waterdicht is en isoleer ik alle muren. Dan timmer ik alle muren aan de binnenkant af. En daarna kan ik eindelijk mijn keuken maken, kachel installeren, kast bouwen, bank maken, plankjes ophangen... en dan.. dan is het pas echt een paradijsje. Mijn nieuwe deadline voor dit alles is half juni. In de tussentijd zal ik proberen hier af en toe wat te posten, maar geen internet hebben bevalt me wel, dus verwacht niet te veel. Ahoy!

No comments:

Post a Comment